مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای

معاون فنی دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی:
بازاریابی شبکه‌یی سالانه بیش از ‌٨٠ میلیارد دلار درآمد نصیب بازار می‌کند .

معاون فنی دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: بازاریابی شبکه‌یی، صنعتی کاملا جدی است که تا 5 برابر درآمد نفتی کشور از این صنعت کسب درآمد می‌شود.

مهندس “خسرو سلجوقی” در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون مبارزه با شرکت‌هایی همچون گلدکوئیست باید به این مطلب توجه کند که بین بازاریابی شبکه‌یی و دسیسه‌ی هرمی تفاوت گذاشته شود.

وی، ادامه داد: در دسیسه‌ی هرمی کالایی فروخته نمی‌شود و تنها توهم و خیال به افراد فریب‌خورده فروخته می‌شود و به این دلیل در اکثر مناطق دنیا دسیسه‌ی هرمی ممنوع است، بنابراین از مجلس شورای اسلامی نیز این انتظار می‌رود که بر ممنوعیت این موضوع صحه بگذارد.

معاون فنی دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی، با بیان اینکه بازاریابی شبکه‌یی سالانه بیش از 80 میلیارد دلار درآمد نصیب بازار می‌کند، ابراز داشت: در بحث بازاریابی شبکه‌یی معمولا کالا و خدمات فروخته می‌شود و در دنیا نیز این نوع بازاریابی ترویج داده می‌شود، در نتیجه این نوع بازاریابی خود صنعت سودآوری است که باید آن را از دسیسه‌ی هرمی تفکیک کرد.

سلجوقی در پایان خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای که پیرامون گلدکوئیست وارد مجلس شده بازاریابی شبکه‌یی را نیز شامل می‌شود و اگر این مصوبه که در شور اول مطرح شده و به تصویب رسیده به تصویب نهایی برسد بسیار خطرناک خواهد بود.

 

 


عضو هیات علمی دانشگاه شریف:
نباید با اصل بازاریابی شبکه‌ای مخالفت شود...نقش مفیددراشتغال... ضرورت ایجاد لایحه قانونی و...

به گزارش خبرنگار کار و اشتغال ایسنا، دکتر فریدون قاسم‌زاده ـ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ـ با اشاره به سابقه 70 ساله بازاریابی شبکه‌ای در دنیا، گفت:« این امر در ایران ظرف چند سال گذشته مطرح شده است و قابل توجه است که در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت در دنیا مشغول فعالیت تخصصی کار بازاریابی هستند و شرکت‌های محدود فعال در ایران تنها غرفه‌هایی از این شرکت‌ها هستند. بر اساس آمار موجود بیش از 44 میلیون نفر در دنیا در این نوع شبکه‌های فروش مشغول فعالیت هستند.

پدیده بازاریابی شبکه‌ای منافع زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها،‌ افزایش فروش، منافع بالا برای تولیدکنندگان را به همراه دارد. از طرف دیگر با توجه به جمعیت جوانان بیکار و اینکه اکثر فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای از سوی جوانان انجام می‌شود، این موضوع می‌تواند نقش مفیدی در اشتغال داشته باشد و زمینه‌های توسعه و دانش بازاریابی را در کشور فراهم کند. در این صورت نباید با اصل بازاریابی شبکه‌ای مخالفتی داشته باشیم.

آمار جوانان بیکار بین 12 تا 17 درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1390 این رقم تا 20 درصد افزایش داشته باشد. بنابراین لازم است مسوولان از نظر علمی با بازاریابی شبکه‌ای آشنا شوند و در جهت منافع کشور استفاده کنند.

میان بازاریابی شبکه‌ای (network marketing) و سیستم هرمی (pyramidseheme) فرق قائل شد و توضیح داد: به دلیل اینکه در طرح‌های هرمی حق عضویت بالاست در زمان کوتاهی ثروتمند شدن در افراد جوان القاء می‌شود و مهم‌تر اینکه اساسا در دسیسه هرمی که همراه توهم و خیال است، کالایی فروخته نمی‌شود. این سیستم در جهان به عنوان فعالیتی مجرمانه شناخته شده و با بازاریابی شبکه‌ای متفاوت است.

وی وارد شدن شرکت‌های خارج از کشور به بازار ایران را علاوه بر مجرمانه نبودن به رعایت شرایط بازاریابی شبکه‌ای و فروش واقعی کالا مشروط کرد و گفت:« این امر موجب ترویج فرهنگ بازاریابی در کشور می‌شود و می‌تواند کار سازمانی و جمعی ضعیف در کشور را توسعه بخشد و از سوی دیگر می‌تواند باعث تشویق فرهنگ سخت‌کوشی و تقویت حس مسوولیت‌پذیری در میان جوانان باشد.

وی در خصوص پیشنهاد خود به دولت افزود:« دولت می‌تواند با ارائه مجوز فعالیت به شرکت‌های داخلی و خارجی در این حوزه از مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت آن استفاده کند.

 

 

موفق و سربلند باشید